SMS


 

 

Máig hálás vagyok Konrád nagypapának, aki összekuporgatott pénzéből megvásárolta a szemesi nyaralót, és elültette ezt a fűzfát, amelynek terebélyes koronája alól figyelhetem a Balatonban lubickoló sokaságot. Mélyen beszívom a frissen nyírt gyep illatát, karjaimat ernyedten lógatom le a nyugágy karfája mellett, és azon tűnődöm, létezik-e nálam boldogabb ember a földön. Ha sikerül magamévá tennem azt a közhelyes állítást, miszerint a pénz nem boldogít, nekem minden mást megadott a gondviselő. Egy odaadó feleség, két okos, egyetemet végzett lány, akik anyjuk szépségét is örökölték és egy csodás hivatás, amelynek az életemet szentelhetem. A diákjaim, akik riadt tekintettel érkeznek a gimnáziumba, hogy aztán csillogó szemmel, éretten lépjenek át a nagybetűsbe.
   A készülő ebéd fokhagymás illata kígyózik a konyhából, amikor kedvet kapok egy könnyű fröccshöz. Vajon elmúlt már dél? Mit számít, hisz nyaralunk – bátorítom magam. Feltápászkodok, hogy megkérdezzem, kell-e segítség a főzésben, és akkor mindjárt az időt is megnézem feleségem komódon felejtett telefonján.
   Mi ez? Az órát egy szöveges üzenet takarja ki: „Nagyon hiányzol!!!
   Bambán meredek a kijelzőre, a fejemben cikázó gondolatok egymásnak ütközve hullanak darabokra. Leforrázva állok kezemben a telefonnal, amikor egy pityegés jelzi, hogy újabb üzenet érkezett valami Dávidtól: „Jövő héten megismételhetnénk azt a csodás pénteket! ;)
   Öntudatlan mozdulattal teszem le a készüléket, és rogyok le a kanapéra. A nyári vakáció alatt gyakran előfordul, hogy én már pénteken lejövök a Balatonra és Anna csak a szombat reggeli vonattal érkezik. Legtöbbször ajándékkal várom a vasútállomáson. Kertben szedett virágcsokorral, vagy egy saját készítésű sütivel mindig le tudom nyűgözni, és olyankor hálásan borul a nyakamba... Erre itt ez a Dávid... Legszívesebben üvöltenék, de csak szótlanul bámulom a tarkóját. Hosszú haját kontyba kötve, elmerengve kavargatja az ételt. A máskor oly izgató hajpihék most sörtéknek tűnnek a nyakszirtjén. Bizonyára a kis Dávidkáján járnak a gondolatai. Ahogy mutatóujja hegyét megpihenteti a fakanál nyelének gömbölyű végén, émelygés fog el. Görcsbe rándult gyomorral támolygok a hűtőszekrény felé. Fenébe a fröccsel! Megragadom a pálinkásüveget, és a terasz felé indulok.
   – Már ne kezdjél bele semmibe! Mindjárt kész az ebéd – kiabál utánam.
   Mibe kezdenék? Hogy én, ezek után, ennek a... Hirtelen értelmét vesztette minden. A formára nyírt sövény, a kapu felett ívelő rózsalugas, amit kifejezetten az ő kérésére ültettem, pedig úgy vonzza a levéltetűt, mint mágnes a vasreszeléket.
   Mosolygó arccal kezd el teríteni, még a szalvétaválasztásra is ügyel. Van képe a pofámba vigyorogni! Felveszem az egyik csicsás szalvétát, belefújom az orromat, majd tüntetőleg a hátam mögé hajítom. Egy férfi ne bőgjön! Egy férj őrizze meg a méltóságát, még ha éppen a saját felesége köpi arcon, aztán nagyot húzok a kisüstiből.
   – Babgulyás, a kedvenced – teszi le a gőzölgő levest az asztalra.
   Álnok kis kígyó, mit hízeleg? Azt hiszi, nem tudom? Azt hiszi, hogy szó nélkül hagyom? Hát nem! Nekem ne növesszen szarvakat egy ilyen... Akiért tegnap még mindenemet feláldoztam volna. Akinek a csillagokat is lehoztam az elmúlt huszonhét évben minden egyes alkalommal, amikor csak kérte. Felrúgom az utamban álló széket, és eltávolodom a terített asztaltól, a házikótól, ahol oly sok meghitt nyarat töltöttünk együtt. Legszívesebben világgá szaladnék. A kerítés állja az utamat. Elborzaszt a strandon fetrengő idióták, és a lángosos előtt kígyózó sorban izzadó emberek látványa.
   – Hová mész? Kihűl az ebéd.
   Az ebéd, mi? Tudod, hogy mi hűlt ki egyik pillanatról a másikra?
   – Nincs étvágyam – kiáltom vissza, ahelyett, hogy a „kend a hajadra” kifejezést vágtam volna hozzá.
   – Na, gyere, legalább egy falatot egyél, és van még egy bejelenteni valóm is – mosolyog.
   Ez aztán a pofátlanság csimborasszója, a legkisebb gátlás és zavar nélkül közölni, hogy már mást szeret. Hogy minden, amit eddig átéltünk, a megannyi küzdelem, amit átvészeltünk hiábavaló volt. Most, amikor már boldogan várhatnánk együtt az őszbehajló kort, egyszerűen eldob magától, mert neki ez a Dávid kell. Biztos valami bájgúnár a munkahelyéről. De tudod mit? Nem könnyítem meg a dolgodat. Mesélj csak szépen! Mióta tart ez a dolog?
   Összevont szemöldökkel ülök le vele szemben. Érzem, hogy az ajkam kiszárad, füleim vége vörösödik.
   – Hallgatlak.
   – Képzeld, Bea kezét megkérték.
Mi van? Hogy jön most ez ide? Tudtam, hogy a nagyobbik lányunknak már jó ideje udvarol egy fiú, de még egyszer sem találkoztam vele. Jellemző, ebben is az anyjára ütött, titokban jegyzik el egymást. Ez meg jön itt a mellébeszéléssel, még arra sem képes, hogy egyenesen a szemembe mondja az igazságot. Ha te nem mersz, akkor majd én előjövök a farbával. Lássuk, milyen képet vágsz majd hozzá! De mi ez? Ki csenget ilyenkor?
   A kapuban megjelent Bea, kezében egy magas fiú jókora mancsával.
   – Szia, apa! Bocs, hogy nem jelentkeztünk be, de véletlenül elcseréltem anyával a telefonomat, és mindenképp be szerettem volna neked mutatni a vőlegényemet, Dávidot.

 

A Nora Book Kiató 2023-as pályázatán fődíjat nyert novella.

 

 

©Copyright 2011 Vándor Tamás | TNB